13. PORTRETY – MALUJEMY I RYSUJEMY. Sztuka w sieci dla dzieci. Leon Wyczółkowski

Zapraszamy dzieci, które chcą zacząć swoją przygodę ze sztuką i rozwijać zdolności plastyczne, do udziału w warsztatach muzealnych zatytułowanych INSPIRACJE I KREACJE ‒ SZTUKA W SIECI DLA DZIECI – PORTRETY – MALUJEMY I RYSUJEMY.

Zanim odwiedzicie muzeum i obejrzycie wystawę malarstwa, już teraz możecie wziąć udział w zabawie ze sztuką w sieci. Przedstawimy Wam niezwykłych artystów oraz ich obrazy z kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie w innej formie niż dotychczas. Warsztaty dadzą możliwość poznania wspaniałych artystów oraz zobaczenia dzieła z najdrobniejszymi szczegółami dzięki wysokiej jakości fotografiom obrazów. Cyklicznie udostępniane zadania to zachęta dla dzieci do tworzenia, nauki rysowania i malowania, a także zdobywania wiedzy z historii sztuki.

Podobizna kogoś bliskiego może być bezcennym prezentem z okazji urodzin czy imienin. Z tego powodu w ramach zadania „Do dzieła” zaproponowane są rożne techniki, przy pomocy których można będzie wykonać ciekawy portret na prezent dla mamy, taty, siostry brata, babci czy dziadka. Głowa człowieka to idealny temat do szkiców. Na warsztatach w sieci będziemy uczyli się rysunku oraz malowania: pędzelkiem i tuszem, a także technikami mieszanymi, farbami plakatowymi i akrylowymi. Wykorzystamy możliwości, jakie dają węgiel drzewny i ołówek.

Ale na początek wyjaśnijmy: czym jest portret?

Portret, zwany także wizerunkiem lub podobizną, to artystyczne wyobrażenie jednego człowieka lub większej liczby ludzi. Może być malowany, rzeźbiony, może być też grafiką. Istnieją portrety przedstawiające głowy, popiersia, półfigury, wizerunki do pasa, do kolan, z profilu i en face, ukazujące całe postacie. Przez wieki były to wizerunki władców lub uczonych. Ze względu na okoliczności, w jakich model jest ukazany, wyróżnia się portret reprezentacyjny, konny, rodzinny...

Własny portret artysty nazywamy jest autoportretem.

PRZYBORY I MATERIAŁY

Należy przygotować zestaw przyborów potrzebnych do wykonania rysunku – komplet ołówków (najlepiej w przedziale od 2H do 8B). Twardszymi ołówkami (od 2H do 2B) dobrze szkicować delikatniejsze elementy i podkreślać szczegóły, bardziej miękkimi natomiast (od 3B do 8B) ciemniejsze elementy rysunku, zwłaszcza te zajmujące większe powierzchnie. Trzeba mieć też dobrą gumkę do ścierania oraz temperówkę. Przyda się także linijka. Do malowania można będzie wykorzystać farby akwarelowe lub plakatowe. Będziemy mieli też zadania z rysunku, dlatego warto zaopatrzyć się w kolorowe kredki.

Rysowanie-malowanie to termin o podwójnym znaczeniu, ponieważ używając kredek, nie tylko się rysuje, ale także maluje – cieniuje, kontrastuje, miesza kolory. Rysowanie kolorowymi kredkami to wspaniały wstęp do nauki malarstwa. W poszczególnych zadaniach będziemy wykorzystywać farby, kredki, pastele, tusze oraz podobrazia malarskie, karton, blok rysunkowy.

JAK ZACZĄĆ?

Najlepiej zacząć od ułatwienia sobie całego procesu, a więc wykonania wstępnego szkicu głowy ze zdjęcia. Średnio twardym ołówkiem (na przykład 2B) warto naszkicować linie pomocnicze przy pomocy linijki, co ułatwi przenoszenie szczegółów rysowanej twarzy. Należy podzielić kartkę z fotografią wybranej osoby na równe kwadraty i popatrzeć fragmentarycznie. Następnie wyznaczyć takie same kwadraty na czystej kartce i wypełnić każdy z nich odpowiadającą częścią ze zdjęcia.

Rysowanie portretu trzeba zacząć od owalu twarzy, uchwycić jego kształt,ponieważ tylko niektóre zdradzają między sobą pewne podobieństwo a później umiejscowić oczy, nos oraz usta. Każdemu ze szczegółów należy poświęcić tyle samo dużo uwagi. Pomocne jest poszukiwanie podobieństw do prostych kształtów.

Narysowanie kogoś bliskiego może stanowić nie lada wyzwanie. Najważniejsze dla portretowanych okażą się bowiem emocje, jakie uchwyci na kartce twórca rysunku, patrzący na swój sposób na zdjęcie. W końcu tylko w kimś bliskim rysownik będzie w stanie odnaleźć coś nieuchwytnego, czego nie dostrzeże najlepszy artysta.

DO DZIEŁA!

Prace wykonane w ramach zadania „Do dzieła”, nawiązujące do wybranego obrazu z kolekcji muzeum, zostaną opublikowane na muzealnym profilu na Facebooku oraz na stronie muzeum w zakładce „Edukacja”.

Jeśli chcesz pokazać swoją pracę plastyczną w sieci na fanpage’u muzeum, wykonaj jej zdjęcie i prześlij pod adres e-mail Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. wraz z podpisaną przez Opiekuna zgodą na publikację oraz klauzulą informacyjną (do pobrania w załączniku). W mailu wpisz tytuł obrazu, do którego nawiązujesz.

REGULAMIN

ZGŁOSZENIE - DANE OSOBOWE

KLAUZULA INFORMACYJNA (DANE OSOBOWE) 

wyczolkowski jpg copy

Leon Wyczółkowski (1852–1936)

Tytuł: Dziewczyna, 1892

Technika: olej, płótno

Wymiary: 37 × 47 cm

Muzeum Narodowe w Szczecinie

 

O ARTYŚCIE I OBRAZIE

Polski malarz, grafik i rysownik. Uczył się w warszawskiej Klasie Rysunkowej u Wojciecha Gersona. W 1883 roku wyjechał na Ukrainę, gdzie (z przerwami na krótsze i dłuższe pobyty w Warszawie) pozostał dziesięć lat. W 1889 roku odwiedził ponownie Paryż zapoznał się z dziełami Moneta i sztuką japońską. Odbył także liczne podróże po całym kraju i zagranicy (Włochy, Francja, Hiszpania, Anglia, Irlandia). W październiku 1895 roku został wykładowcą w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i przeniósł się na stałe do tego miasta. Wielokrotnie przebywał w Zakopanem i w Tatrach, zarówno latem, jak i zimą. W 1933 roku został mianowany profesorem honorowym krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, a rok później powołano go na profesora grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stopniowo rezygnował z techniki olejnej i coraz częściej posługiwał się pastelami i akwarelą, a także kredą i tuszem. 

Obraz „Dziewczyna” pochodzi z 1892 roku. Dzieło ukazuje kobietę, której oczy skierowane są na wprost i przyciągają uwagę widza. Postać delikatnie, elegancko opiera twarz na lewej dłoni, splecione palce układają się w kształt zbliżony do trójkąta. Na portrecie widzimy także wiele refleksów zieleni i czerwieni oraz zestawienia ostrych, nasyconych kolorów: na przykład czerwieni sukni i zielonej peleryny. Malarz namalował obraz zamaszystymi pociągnięciami pędzla.

MALUJEMY I RYSUJEMY ZADANIA: RYSOWANIE WĘGLEM 

Przy rysowaniu portretu ważny jest rozmiar papieru. Jeśli masz więcej miejsca na biurku lub rysujesz na podkładce przy sztaludze, warto kupić większy arkusz papieru, np. o rozmiarze 50×70 cm. To na pewno będzie wyzwanie, ale przy szkicowaniu węglem zobaczysz, że na większej powierzchni rysuje się wygodniej. Przygotuj także gumkę, węgiel i ołówki. Węgiel używany jest do wykonywania prac graficznych niewymagających odwzorowania wielu szczegółów, na przykład wielkoformatowych portretów i pejzaży. Pozwala na swobodną i płynną pracę. Często używany jest wraz z  pastelami. Podczas pracy można stosować technikę rozmazywania. Za pomocą gumki chlebowej, papierowego ręcznika lub miękkiej szmatki można tonować ślady zostawione przez węgiel. Naszkicuj portret, inspirując się obrazem Leona Wyczółkowskiego.

DO DZIEŁA: MALOWANIE I STEMPLOWANIE

Najpierw wykonaj tło przy pomocy techniki stemplowania. Użyj do tego gąbki. Zanurzaj ją w farbach i pokrywaj nimi powierzchnię tak, aby mogło powstać tło zbliżone do tego na obrazie i w podobnych kolorach. Farby przygotuj na papierowym lub plastikowym talerzyku.

Po wyschnięciu tła naszkicuj postać dziewczyny z obrazu. Do namalowania włosów lub detali możesz wykorzystać nie tylko pędzle, ale także patyczek kosmetyczny, mieszając odcienie bezpośrednio na brystolu. Stemplowanie papieru to zabawa plastyczna, która daje niezwykłe efekty. Taki papier w przyszłości może służyć nie tylko za oryginalne tło lub materiał plastyczny, ale także jako papier wycinankowy.